Profiel:
Mijn naam is René Vermeer. Geboren op 7 mei 1954 in Den Haag. Ik ben sinds 1982 werkzaam geweest in het onderwijs. Eerst als docent geschiedenis (1e graads bevoegd) en docent Nederlands (2e graads bevoegd) op het Jac. P. Thijsse College en vanaf 1999 tot 2016 als directielid op dezelfde school. Voor en na mijn periode als directielid ben ik mede (uiteraard in samenwerking met anderen) verantwoordelijk geweest voor de invoering van de Tweede fase, het onderwijskundige concept van het Studiehuis en de invoering van Tweetalig onderwijs gekoppeld aan het internationale profiel van de school. Daarna ben ik als stafmedewerker actief geweest voor de overkoepelende stichting van de school namelijk Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland. In die functie ben ik namens de stichting als projectleider verantwoordelijk geweest voor de oprichting en ontwikkeling van de SVOK Academie (professionalisering van medewerkers), het project Smart Makers Education en sinds aanvang voor de opzet en uitvoering van het regio- en activiteitenplan Sterk Techniek Onderwijs regio Noord- Kennemerland. Daarnaast heb ik ook andere projecten gedaan zoals een belevingsonderzoek van de verschillende Kennemer Colleges, de projecten lente-zomerscholen en intern binnen het SVOK meedenken over rol-functie-werkwijze van de ondersteuning door het Service- en Expertisecentrum.
Tot slot ben ik vanuit mijn betrokkenheid bij de SVOK Academie twee jaar voorzitter geweest van het Netwerk van Huisacademies. Dit door PO-en VO-raad ondersteunde en door het Platform Samen Opleiden gefaciliteerde Netwerk heeft zich in die periode ontwikkelt tot een relevant kennisplatform in de organisatie en ontwikkeling van Huisacademies.
Sinds 3 september 2020 ben ik met leeftijdspensioen. Toch heb ik het gevoel dat ik, indien gewenst, met mijn onderwijskundige en organisatorische kennis, ervaring en ideeën nog een bijdrage kan leveren aan het nog beter maken van het onderwijs voor de leerlingen, het leren en professionaliseren in- en buiten de scholen (dus ook het bedrijfsleven) en de professionele ontwikkeling van medewerkers .
Deskundigheid:
Door mijn 1e graads studie Geschiedenis beschik ik over een wetenschappelijk niveau van denken. Vanwege mijn lange ervaring in een leidinggevende functie (Jac.P.Thijsse College) op een school met ruim 2000 leerlingen en ongeveer 200 medewerkers, mijn periode als stafmedewerker bij SVOK en mijn betrokkenheid bij innovaties binnen het onderwijs ben ik goed in staat om organisaties in en buiten het onderwijs te doorgronden in het brede spectrum van HR, kwaliteitsbeleid, verandermanagement, professionalisering en innovatie. Bij dit alles heb ik vooral geleerd te verbinden. Elke vernieuwing begint bij de medewerkers die het moeten uitvoeren tegelijkertijd vraagt elke verandering om leiderschap. Ik heb me ten aanzien van het laatste vooral laten inspireren door de inzichten van drs. Alex.C. van Emst( “Professionele cultuur in onderwijsorganisaties”) ten aanzien van de weg naar een “professionele organisatie”.
Tot slot beschik over de bij mijn leeftijd en ervaring horende dosis inlevings- en empathisch vermogen maar heb ik tegelijkertijd het zelfvertrouwen om knopen door te hakken.